Wpisz interesującą Cię frazę:
Szukaj


Rozmowa z mistrzem kompetencji - Jędrzej Cytawa

VII OGÓLNOPOLSKIE FORUM DYREKTORÓW 2010

Mistrz Kompetencji o sobie…


PastedImage_1.jpgJędrzej Cytawa – architekt, trener technik pamięciowych. Technikami pamięciowymi zajmuje się od 1996 r. Zainteresowany przez Marka Szurawskiego odbył szereg kursów poświęconych Treningowi Pamięci. Laureat Memoriad (mistrzostw w zapamiętywaniu). Oficjalnie pobił czterokrotnie rekord Guinnessa oraz kilka rekordów światowych w zapamiętywaniu.


Oficjalnie został uznany przez Polską Księgę Rekordów za kontrolera od spraw rekordów w zapamiętywaniu. Opublikował szereg artykułów z zakresu nowoczesnych technik uczenia się, oraz brał udział w wielu audycjach i programach telewizyjnych, prezentując możliwości ludzkiego umysłu. Występował na wykładach gościnnych na uczelniach w Warszawie, Krakowie, Lublinie i Olsztynie. Przeprowadził ponad 100 kursów i obozów pamięciowych, poszerzając wiedzę w przeróżnych dziedzinach, doprowadzając poznaną wiedzę do perfekcji stworzył szereg metod pozwalających zapamiętywać szybciej, więcej i nad program. Z technikami pamięciowymi przeszedł przez całe liceum, studia (w tym przez 2 lata na dwóch kierunkach). Autor wielu programów komputerowych przyśpieszających naukę. Najbardziej rozpowszechnione: Pamięć – program służący do treningu pamięci oraz do przyswajania dowolnych porcji informacji. Język Na Pamięć – program służący do nauki dowolnego języka w dowolnym języku. Program ma na celu zoptymalizowanie nauki, czyli skrócenie czasu nauki oraz zwiększenie przyswajalności materiału oraz oprogramowanie do komputerowego wspomagania projektowania APLUS-Plugin do AutoCAD’a, przyspieszający prace nad projektami architektonicznymi. Jako jedyny tak młody wykładowca w Polsce posiada tak dużą wiedzę w zakresie treningu pamięci, sprawdzoną na własnym przykładzie.

ROZMOWA Z MISTRZEM KOMPETENCJI – JĘDRZEJEM CYTAWĄ

-Która z kompetencji kluczowych jest Pana najmocniejszą stroną? Jakie talenty ceni Pan w sobie najbardziej? Dlaczego?

Sprawne zapamiętywanie dowolnych informacji. Zdolność do świadomego zaplanowania czasu poświęconego na przyswojenie dowolnej porcji wiedzy z dowolnego zakresu: - nauka języków obcych – nawet 1000 słów obcego pochodzenia w 1 dzień; - nauka gramatyki, pisowni, wymowy, akcentowania; - zapamiętywanie informacji liczbowych – setki cyfr po jednokrotnym przeczytaniu; - daty, fakty; - piny, pesele, numery kont…

-Kiedy i w jakich okolicznościach narodziło się zainteresowanie dziedziną, w której dziś odnosi Pan sukcesy? Kiedy dostrzegł Pan znaczenie kluczowej kompetencji dla własnego rozwoju?

W pierwszej klasie liceum – w trakcie prezentacji Marka Szurawskiego na temat „Pamięć dla Sukcesu” – zauważyłem, że można uczyć się szybko i przyjemnie.

-Kto odegrał znaczącą rolę w rozwoju tej kompetencji/talentu w Pana przypadku?

Marek Szurawski oraz wyniki wszystkich mistrzów świata w zapamiętywaniu.

-Kiedy i gdzie nastąpił u Pana najbardziej dynamiczny i znaczący rozwój tej kompetencji?

Pierwszy „obóz pamięciowy”, mistrzostwa w zapamiętywaniu, a następnie wykorzystanie tej wiedzy w nauce w szkole, dwóch kierunkach studiów oraz w życiu codziennym. Największy rozwój technik pamięciowych pozwalający uczyć się języków obcych to lata 2003-2006, które spędziłem w Hiszpanii oraz Francji, studiując oraz pracując w zawodzie architekta.

-Jakie metody, działania i sytuacje są  z perspektywy Mistrza – najskuteczniejsze w rozwijaniu tej właśnie kompetencji/talentu?

Poznanie mnemotechnik, a następnie świadome wykorzystywanie ich w nauce oraz codziennym życiu. Zdobywanie możliwie największej wiedzy, pozwalającej na ukształtowanie swojego życia zawodowego z zachowaniem możliwie dużej ilości czasu na życie prywatne.

-Czy dostrzega Pan słabości polskiej szkoły, hamujące rozwój uczniowskich talentów i kompetencji kluczowych? Jeśli tak, to jakie są to słabości?

Błędów jest bardzo wiele. Kluczowym problemem jest to że „szkoła nie uczy, jak się uczyć”, tylko przedstawia rzeczy do nauczenia. Promuje się typowe wkuwanie na zaliczenie. Informacje w większości przyswajane są niezgodnie z zasadami pracy mózgu, przez co większość wiedzy wycieka nam jak woda z dziurawego wiadra.

-Czy dostrzega Pan atuty polskiej szkoły w kontekście rozwijania kompetencji kluczowych i talentów uczniów? Jeśli tak, to jakie są to atuty?

Na pewno atutem są niektórzy wybitni nauczyciele, którzy potrafią każdą osobę trafiającą do ich klasy nauczyć więcej niż minimum programowe, a w wielu zaszczepić przyjemność w uczeniu się dalej właśnie ich przedmiotów.

-Jakiej rady udzieliłby Pan dyrektorom i nauczycielom polskich szkół, aby kompetencje kluczowe i talenty stały się „własnością” uczniów oraz przyczyniały się do ich sukcesów w dorosłym życiu?

„Otwartość na zmiany” – zapoznanie się z Technikami Pamięciowymi i przekazanie tej wiedzy uczniom. Pokazywanie, że można uczyć się szybko i przyjemnie, że można uczyć się w systemie 6 miesięcy nauki i 6 miesięcy wakacji z dużo lepszym wynikiem.





W naszej galerii
ECCE HOMO 21
kursy
ECCE HOMO 21
szkolenia
ECCE HOMO 21
obozy
ECCE HOMO 21
imprezy
ECCE HOMO 21
marynistyka
ECCE HOMO 21
Akademia pod żaglami
ECCE HOMO 21
"Stare Dzwony"

O nas | Aktualności | Platforma dla czytelników | Kursy | Szkolenia | Obozy | Imprezy | Marynistyka | Akademia pod żeglami | "Stare Dzwony" | Inne | Galeria | Sklep | Kontakt