Wpisz interesującą Cię frazę:
Szukaj


F A C (Fonetyczny Alfabet Cyfrowy)

System pozwalający „usłyszeć” liczbę. Naucz się go na pamięć, wykorzystując podaną logikę przyporządkowań.

1 – t (d) bo literka t, zwłaszcza drukowana, ma - podobne jak jedynka - jeden
element pionowy

2 – n bo pisane n ma dwie kreseczki pionowe

3 – m bo pisane m to trzy kreseczki pionowe

4 r bo dominująca głoska w słowie cztery to „r”

5 – l bo rzymskie L to pięćdziesiąt, co kryje w sobie słowo pięć; możesz tez z pięciu
palców ręki ułożyć stylizowana litera L

6 – j bo odwrócona symetrycznie cyfra 6 przypomni „j”

7 – k (g) bo z dwóch siódemek możesz ułożyć literkę k (lub 7 kg bananów kupiłeś,
ciężko nosić…)

8 – f (w) bo pisane „f” przypomina ósemkę (lub masz 8 lekcji wf-u co tydzień,
nareszcie!),

9 – p (b) bo lustrzane odbicie 9 to „p” (lub odwiedzasz codziennie 9 pub – ów, ha, ha…)

0 – z (s) bo „z” to pierwsza litera w wyrazie „zero (lub 0 stawki w ZUS-ie, wreszcie..)

Pamiętaj, że te i tylko te głoski są znaczące, tzn. przekładają się na cyfry. Nie mają znaczenia żadne samogłoski (jest ich niewiele ale są, na przykład c, h, ł), ani też polskie złożenia typu „rz”, „cz”, „sz”, „dż”, itp.. Wniosek: nie ważne, jak dane słowo się pisze, ważne, co w nim słyszysz. W słowie „wieprz” na przykład zapisałeś litery/głoski r i z, ale kiedy mówisz „wieprz” nie słyszysz ani czystego r, ani z. „Rz” to wspomniane wyżej złożenie, którego nie bierzesz pod uwagę. Z głosek znaczących słyszysz tu jedynie w i p.

W każdym razie naucz się tych relacji bezbłędnie na pamięć, po czym wyćwicz je do perfekcji. Przerób poniższe ćwiczenie, które możesz aplikować sobie później sam, wedle upodobania i wyboru.

Ćwiczenie 1. Znajdź głoski znaczące w poniższych wyrazach i zamień je na cyfry:

capstrzyk -

Schwarzeneger (czyt. Szwarcenerger) -

cień - ….............

zima - ….............

sieci - ….............

nici - ….............

kwerenda -….............

wazelina - ….............

barrakuda - ….............

krzyk - ….............

Biebrza - ….............

czeczotka - ….............

Odpowiedzi poniżej

Znajomość systemu ćwicz również w drugą stronę. Dla danej kombinacji cyfr twórz zakładki „doraźne” w postaci stosownych obrazowych słów. Na przykład dla ciągu 74120 możesz znaleźć zakładkę kredens, dla 141 słowo drut albo tort, itd.

Ćwiczenie 2. Znajdź obrazowe odpowiedniki słowne dla kombinacji poniższych cyfr. Szukaj rozwiązań jednowyrazowych lub ciągu dla „dwucyfrówek”. Uwaga: rozwiązań może być więcej niż jedno.

7487 – ….........

258763 - ….............

9427 - …...............

814 - ….................

70182 - …................

50 - …....................

7627 - …................

Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Pełny komentarz i zakres ćwiczeń znajdziesz w książce „Pamięć., Trening interaktywny” Marka Szurawskiego str. 176-180.

_____________________________________________________________________

Odpowiedzi do ćwiczeń.

Ćwicz.1. 9017, 84274, cień – żadnej głoski znaczącej nie ma), 03, 0, 2*, 78421, 8052,
94471, 77, 99, 17.

Ćwicz.2 karafka, Nil – wek – jama, baranek, wiatr, kosodrzewina, las (również los, lis),
kijanka

*Uwaga: dla zmiękczeń przez „i” głosek z, s i n ze względów praktycznych przyjmuje się odpowiedniki 0, 0 i 2.





W naszej galerii
ECCE HOMO 21
kursy
ECCE HOMO 21
szkolenia
ECCE HOMO 21
obozy
ECCE HOMO 21
imprezy
ECCE HOMO 21
marynistyka
ECCE HOMO 21
Akademia pod żaglami
ECCE HOMO 21
"Stare Dzwony"

O nas | Aktualności | Platforma dla czytelników | Kursy | Szkolenia | Obozy | Imprezy | Marynistyka | Akademia pod żeglami | "Stare Dzwony" | Inne | Galeria | Sklep | Kontakt